perjantai 16. heinäkuuta 2021

Saariston rengastie pyöräillen

Kaveriporukan kanssa saatiin keväällä ajatus lähteä pyöräilemään Turun saaristoon Saariston Rengastielle. Yhdellä oli kokemusta reitistä parinkymmenen vuoden takaa, muilla ei taustalla kokemusta pidemmistä pyöräreissuista. Kolme kuukautta reissua suunniteltiin, odotettiin ja fiilisteltiin innolla. Matkan lähestyessä alkoi jännittää, kestääkö kunto, osaako pakata sopivasti, tuleeko yllättäviä vaivoja, kestääkö peppu, hajoaako joltain pyörä tai vähintään rengas matkalla. Kaikki sujui kuitenkin paremmin kuin olisi ikinä voinut kuvitella. Reissun kruunasi aurinkoinen sää alusta loppuun.

Oulusta Turkuun ja takaisin matkattiin yöjunilla. (Huom! Pyöräpaikat yöjunaan piti varata vr:ltä soittamalla.) Aikaa Rengastien polkemiseen meillä oli neljä päivää. Ensimmäisen päivän aamuna lähdettiin Turun rautatieasemalta ja neljännen iltana palattiin sinne. Kokonaismatkaa pyörän selässä kertyi noin 225km, lisäksi joitain kilometrejä lautan kyydissä. Tuohon matkaan sisältyi pari ylimääräistä mutkaa varsinaiselta reitiltä sivuun. Majoitukset saatiin varattua tasaisin välimatkoin (alla lisää päiväkohtaisesti). Päivämatkat olivat 50-65km välillä. Joka päivä jäi hyvin aikaa pysähtelyyn. Ehdittiin kiertää kaikki houkuttelevat kahvilat, kirkot, uimarannat ja nähtävyydet, jotka bongattiin.

Laukkuina minulla oli XXL:stä ostettu Whiten satulalaukku ja etulaukku. Näihin kahteen sain pakattua kaiken tarvittavan, myös järkkärin. Pyöräilyvaatteiksi oli mukana tavallinen urheilupaita ja pyöräilyshortsit pehmusteilla (näitä ilman ei olisi tullut mitään), ohut juoksutakki ja pitkät housut (jotka jäivät käyttämättä). Varalla oli myös merinovillainen aluspaita kylmempää keliä varten, mutta meidän helteisellä reissulla sitä ei lopulta tarvittu kertaakaan. Iltavaatteiksi otin niin ikään yhden vaatekerran: pellavahousut, lyhythihaisen paidan ja ohuen neuleen. Yövaatteena oli paita ja alusvaatteita ja sukkia muutamat. Kosmetiikasta pakkasin välttämättömät pieniin purkkeihin ja meikin karsin ripsariin ja kulmaväriin. Vararengas, laastaria ja särkylääkettä oli matkassa hätätapausten varalta. Lakupötköt toimivat mainiosti välipaloina/hiilarin lähteinä polkiessa. Eväänä oli myös välipalakeksejä ja tietysti paljon vettä.

Hyvä hoksaus oli ottaa räikeä paita, että erottui kauas niillä pätkillä, jotka piti polkea autotien vartta. Itsellä oli turvallisempi olo, kun tiesi, että tulee varmasti huomatuksi jo kaukaa.

Lautta-aikataulut kannattaa tarkastaa etukäteen! Osa lautoista kulkee harvakseltaan. Sujuvasti päästiin etenemään eikä pyörän kanssa tarvitse miettiä mahtumista. Yhden kerran tuli kuitenkin melkoinen spurtti, kun hoksattiin vasta viime tipassa, että lautoilla oli melkein neljän tunnin väli ja seuraava oli pian lähdössä.

Päivä 1:

Turku - Parainen - Nauvo - Seili - Nauvo

65km pyöräilyä ja pari kilometriä kävelyä Seilissä, yksi lauttamatka + yhteysalus Nauvosta Seiliin ja takaisin, yö Hotel Stallbackenissa

Paraisilla pyöräiltiin vanhan puutalokaupunginosan Vanhan Malmin läpi ja kirkon vierestä, katsastettiin satama-alue, käytiin kalkkikivikaivoksen näköalapaikalla valtavaa avolouhosta ihmettelemästä ja juotiin kahvit/teet Kahvila Hallonbladissa. Lounas syötiin muutaman kilometrin päässä Paraisten keskustasta Sattmarkissa vähän ennen Nauvon lauttaa. Sattmarkissa oli myös mahdollisuus viehättäviin tuliaisostoksiin. Harmi, että pyöräillessä ostoksia oli pakko rajoittaa.

Nauvossa kiersimme hetken satama-aluetta ja lähdimme käymään retkellä Seilin saaressa, jota on käytetty spitaalisten ja mielisairaiden hoitopaikkana. 1600- ja 1700-luvulla potilaita eristettiin Seiliin eivätkä he saaneet poistua saarelta ikinä. Seilin retken jälkeen söimme illallista Kahvila-ravintola Köpmansissa. Burgeri maistui pitkän päivän jälkeen aivan taivaalliselle! Yöksi poljimme vielä noin viisi kilometria Nauvon keskustasta eteenpäin Hotel Stallbackeniin, jossa meitä odotti viehättävät huoneet rauhallisessa ympäristössä sekä sauna, palju ja uimaranta.

Vanha Malmi, Parainen

Seilin satama

Köpmans, Nauvo

Hotel Stallbacken, Nauvo

Päivä 2:

Hotel Stallbacken, Nauvo - Korppoo - Houtskar - Mossala

54 km pyöräilyä, kaksi lauttamatkaa ja kaksi jatkuvasti kulkevaa lossia, yö Mossala Island Resortissa

Huom! Korppoon ja Houtskarin välinen lautta-aikataulu kannattaa katsastaa etukäteen (Finferries). Tauot lauttojen välillä noin 1,5 tuntia. Nauvon ja Korppoon välinen lauttaa kulkee noin vartin välein päiväsaikaan. Kahdentoista maissa pidempi lounastauko.

Tälle päivämatkalle lähdimme rauhallisen, myöhäisemmän aamun jälkeen. Aamupala kuului hintaan Hotel Stallbackenilla ja lounaaksi söimme kaupasta ostettua salaattia Korppoon keskustassa. Korppoon keskusta poikkesi meidän reitiltä noin kolme kilometriä suuntaansa. Korppoossa olisin mielelläni käynyt Amalia's hem -lifestylepuodissa, mutta harmillisesti olimme paikalla sunnuntaina, jolloin kauppa oli kiinni. Paljoa muuta nähtävää ei Korppoon keskustassa ollut. Kirkko oli upea, mutta jos kirkko ja puoti eivät erityisesti innosta, voi matkaa jatkaa hyvin myös suoraan lautalle. Lauttarannassa oli kahvila, josta olisi voinut ostaa pientä purtavaa, jos keskusta olisi jäänyt väliin.

Houtskarissa poikkesimme niin ikään aavistuksen sivuun reitiltä Houtskarin keskustaan. Houtskarissa oli kaunis kirkko ja ihana uimaranta. Erinomaista palvelua saimme keskustan ravintolassa tien varressa. Myös alhaalla satamassa olisi ollut viehättävä kahvila meren äärellä. Houtskarin tarjontaan voit tutustua täällä. Parasta Houtskarissa oli pienen kylän tunnelma ja viehättävät pienet tiet, joita saimme polkea saaren läpi. Yön vietimme saaren päässä Mossalassa. Saariston lomakeskuksessa meillä oli upouudet mökit ja uimaranta ihan äärellä. Joissain mökeissä olisi ollut jopa oma laituri ja näköalat merelle laskevaan aurinkoon. Illalla kävelimme näköalatornille ja illallisen söimme lomakeskuksen ravintolassa. Mossalassa tuli sellainen olo, että siellä olisi ollut ihana viettää aikaa myös perheellä! Majoituksen sijainti oli meidän reitin kannalta erinomainen, koska olimme meren äärellä ja lautta Kustaviin lähti seuraavana aamuna mökkien edustalta.

Nauvo-Korppoo

Korppoon kirkko

Uimaranta Näsbyssä, Houtskarissa

Houtskarin kirkko

Kivimon lautta, Houtskari

Houtskari

Mossala Island Resort

Mossalan näköalatorni

Päivä 3:

Mossala - Iniö - Kustavi - Taivassalo - Hakkenpää

50km pyöräilyä, kolme lauttaa, yö Airbnb:ssä Hakkenpäässä

Huom! Nämä lautta-aikataulut on syytä katsastaa etukäteen (Finferries). Lautat Mossalasta Iniöön ja Iniöstä Kustaviin kulkevat harvoin

Aamulla lähdimme yhdeksän lautalla Mossalasta Iniöön. Iniön keskustassa pysähdyimme jätskille ja ostoksille kahvila/sisustuspuoti Gamla Bankeniin. Iniössä oli kaikin puolin hurmaava pienen saaren tunnelma. Tällä pätkällä meille tuli kuitenkin kiire, kun hoksasimme, miten harvoin lautat Iniöstä kulkevat Kustaviin ja me vaan rauhassa istuskelimme Gamla Bankenissa nautiskelemassa. Lauttaan ehdittiin kuitenkin viimeisellä minuutilla ennätysvauhtisen spurtin jälkeen.

Kustavin puolella oli paljon nähtävää ja matka etenikin pienissä pätkissä. Ensin pysähdyimme Peterzens boathousille shoppailemaan ja tunnelmaa aistimaan. Peterzenillä olisi ollut myös mm. ravintola ja majoitusta tarjolla. Peterzenin jälkeen poljimme Kustavin käsityökylään. Siellä vierähtiki pitkä tovi, niin paljon oli kierreltävää, katseltavaa ja nautittavaa. Tuolta olisin halunnut napata jonkun mukin matkaani, mutta en uskaltanut alkaa pyörällä kuskaamaan. Onneksi mukeja voi myös tilata. Käsityökylässä söimme herkullisen lohikeittolounaan ja suussasulavat munkit jälkkäriksi. Munkkeja ei turhaan oltu kehuttu reitin parhaiksi.

Kustavin keskustassa käyminen toi meille yli 10km ylimääräistä polkemista, mutta päivämatka oli muuten niin kohtuullinen, että päätimme jälleen poiketa reitiltä. Kustavissa kävimme Jeremiaan luolilla. Kivimuodostelmat olivat vaikuttavat ja näköala kalliolta upea. Kuuma päivä houkutti meidät kauniille Klipunkarin uimarannalle viilentymään ja ennen seuraavaa etappia nautimme välipalan kahvilakärry Tilkusta. Kustavin tarjontaan voit tutustua täällä.

Koko matkan jännittävin pyöräreitti oli Kustavin ja Taivassalon välillä. Siinä jouduimme polkemaan vilkasliikenteisen autotien varressa. Muut pätkät matkan aikana olivat pieniä teitä tai pyöräteitä. Tästäkin kuitenkin selvittiin hienosti. Taivassalossa pysähdyttiin pikaisesti ostamaan evästä matkaan, mutta kiirehdittiin parin kilometrin päässä sijaitsevaan Pionien kotiin. Pionit olivat jo ehtineet kukkia, mutta asiantuntemus paikassa oli käsittämätöntä. Olisi ihana päästä poikkeamaan tuolla pionien kukkiessa! Yöksi poljettiin Hakkenpäähän vanhaan koulurakennukseen tehtyyn airbnb-majoitukseen. Hyvä mieli jäi siitä, että meille oli tarjolla teetä, kahvia ja kaakaota ja pääsimme myös pyöräyttämään hikiset pyöräilyvaatteet pesukoneessa. Hakkenpäänraitti, reitti meidän yöpaikasta satamaan, oli yhtä viehättävä kuin talo, jossa yövyimme. Voi kun sen tunnelman, joka meillä oli polkiessa illalliselle puolentoista kilometrin päähän, olisi voinut jotenkin tallettaa. Illallispitsat maistuivat Lilla Pärlanissa Hakkenpään satamassa.

Cafe Gamla Banken

Iniö

Peterzens boathouse

Kustavin käsityökylä

Jeremiaan luolat, Kustavi

Lilla Pärlan, Hakkenpää

Little Red School House Airbnb, Hakkenpää

Päivä 4:

Hakkenpää - Teersalo - Merimasku - Naantali - Turku

53km pyöräilyä, yksi lautta

Huom! Lautta Hakkenpäästä Teersaloon kulkee vain kahdesti päivässä ja vain kesäaikaan (Finferries). Lautalle ei mahdu autoja. Rengastien voi kulkea tässä kohtaa myös Taivassalo-Naantali -välillä kahta eri reittiä.

Hakkenpään ja Teersalon välinen lauttamatka oli kaunis. Teersalosta matka jatkui suoraan kohti Naantalia. Välipysähdyksen teimme Merimaskun rantamakasiinilla. Naantalissa poljimme ensin Kultarantaan, jossa osallistuimme puutarhan opastetulle kierrokselle. Suomenkieliset opastukset olivat täynnä, mutta hyvin sujui ruotsiksikin. Kultarannan puutarha yllätti kiinnostavuudellaan ja vaikuttavuudellaan! Kuulimme mielenkiintoisia tarinoista sekä paikan että presidenttien historiasta. Naantalissa kiertelimme rauhassa, kävimme museossa ja söimme lounasta. Naantali on aina yhtä ihana!

Viimeinen etappi oli 17km matka Naantalista Turkuun. Turussa meille jäi pari tuntia aikaa odotella junaa. Juhlistimme onnistunutta reissua jokilaivoilla auringosta nauttien.

Hakkenpää-Teersalo

Merimasku

Kultarannan puutarha

Naantali

Naantalin museo

Jenny The Boat, Turku

1. Aikamoinen reissu teillä ollut. On kyllä ihanaa kun on kavereita, jotka innostuvat samoista jutuista. Me tehtiin ystäväni kanssa staycation reissu Helsinkiin. Ei tullut juuri kilometrejä, mutta minilomalta palasi kuitenkin pari rentoutunutta mammaa.
    Tuo Nauvon satama-alue näyttää ihanalta, kun postikortti <3

1. On tosiaan aivan ihanaa keksiä ja toteuttaa yhteisiä retkiä ystävien kanssa ♥️ Helsinki kuulostaa myös.tosi hyvältä!

Pienetkin kommentit ilahduttavat minua suuresti!